جناب آقای وحیدی وزیر محترم کشور با سلام و احترام ، جنابعالی با توجه به سوابق طولانی و عالی مدیریتی بخوبی از ضرورت ثبات و تعادل اجتماعی و سیاسی مناطق مرزی مطلع هستید. در اکثر مناطق مرزی ایران اقوام و طوایفی سکونت دارند که گاهی بیش از یک قرن در منطقه زندگی کرده و بخشی

تاریخ انتشار : جمعه 19 ژانویه 2024 - 1:58
کد خبر : 886

جناب آقای وحیدی وزیر محترم کشور
با سلام و احترام ، جنابعالی با توجه به سوابق طولانی و عالی مدیریتی بخوبی از ضرورت ثبات و تعادل اجتماعی و سیاسی مناطق مرزی مطلع هستید. در اکثر مناطق مرزی ایران اقوام و طوایفی سکونت دارند که گاهی بیش از یک قرن در منطقه زندگی کرده و بخشی از هویت و پایداری منطقه ای هستند. در جنگ تحمیلی در غرب ایران دفاع عشایر از مرزها و هم رزمی آنان با سپاه و ارتش برای حفظ کیان کشور از جمله آثار همین پایداری های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و محیطی بود. از مسأله نزاع اخیر منطقه مرزی سومار در استان کرمانشاه و ادعای واهی عده ای از مسئولین جنجال آفرین استان ایلام برای انتزاع سومار از کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب و انضمام آن به بخش چوار ایلام قطعاً مطلع هستید. این مثال نمونه ای از رفتارهایی است که حاصل آن عدم ثبات و شکل گیری تنشهای دامنه دار می باشد نتیجه این رفتارها نتیجه ای بجز کاهش اقتدار نظام و نارضایتی عمومی نخواهد بود و چه بسا به دلیل ایجاد انزجار در جوانان موجب درگیریهای خارج از کنترل و بی ثباتی بیشتر این حوزه حساس مرزی شود. سومار در طول تاریخ جزو استان کرمانشاه بوده و عشایر منطقه با صدها سال سابقه سکونت ، مرتع داری و دامداری و زراعت تماماً از ایلات بزرگ کلهر و سنجابی و گوران هستند. ایلات و عشایر غرب در استان کرمانشاه در برابر مزدوران عراقی و رشادتهای مردم گیلان غرب و توابع آن گوشه ای از نتایج یکپارچگی ایلی و منطقه ای می باشد. منطقه سومار ، گیلان غرب، نیان و نفت شهر دقیقاً یک حوزه جغرافیائی با بافت اجتماعی، سیاسی و عشیره ای یکپارچه می باشد. اما بخش چوار و ایلام شمالی هیچگونه پیوند و رابطه جغرافیائی، قومی اقتصادی شهری و منطقه ای با سومار و منطقه جنوبی قصر شیرین و گیلان غرب نداشته و فرهنگ این دو منطقه بسیار متفاوت و ناهمگن است.

از همین رو هرگونه تصمیمی در مورد تغییر در تقسیمات سیاسی و کشوری حوزه مورد بحث در استان کرمانشاه و کاهش و اضافه کردن آن به چوار ایلام بدون هیچگونه تردید مورد مخالفت ساکنان می باشد و نتیجه ای بجز ایجاد تنش های سیاسی و نزاعهای عشیره ای و مرزی دامنه دار و افت معیشت و اقتصاد و بافت اجتماعی منطقه نخواهد داشت. بسیاری از نتایج چنین روندی میتواند تا مدت ها موجب درگیری و مناقشه های سیاسی در منطقه گردد نباید  از نظر دور داشت که ساکنان منطقه مندلیج در آن سوی مرز و در خاک عراق نیز از ایلات کلهر هستند و هرگونه اتخاذ تصمیم غلط ممکن است دامنه مناقشات را به این مناطق نیز سرایت دهد.

امضاء کنندگان این درخواست همگی از معتمدان و مطلعین ایلات و عشایر منطقه هستند و با علم و آگاهی از خواسته ساکنان این منطقه در راستای خیرخواهی برای نظام جمهوری اسلامی و جلوگیری از درگیری های بی اساس، خواستار آن هستند که جنابعالی با درایت و مدیریت خاصی که در مسائل سیاسی کشور دارید از هرگونه تصمیم غلط و تغییرات  ناسنجیده در تقسیمات سیاسی و اجتماعی سومار جلوگیری و از ایجاد درگیری های قومی و طایفه ای پیشگیری فرمایید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =