رهبر انقلاب در دیدار با ائمه‌‌جمعه؛

حضور در انتخابات حق مردم است

🔷آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه‌جمعه سراسر کشور، «حضور، خواست و اقدام مردم» را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقه‌مندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مومنند و دلشان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه، قدر آنان

تاریخ انتشار : جمعه 19 ژانویه 2024 - 1:26
کد خبر : 878

🔷آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه‌جمعه سراسر کشور، «حضور، خواست و اقدام مردم» را یک اصل اساسی در اسلام خواندند و با تحسین وفاداری، صبوری، علاقه‌مندی، هوشمندی و فداکاری ملت ایران، گفتند: این مردم حتی با ظواهر متفاوت، مومنند و دلشان با خداست و باید به معنای واقعی کلمه، قدر آنان را دانست و عمیقاً به آنها محبت ورزید.

🔹ایشان همچنین ایستادگی و توکل مردم مظلوم غزه را باعث تحسین جهانیان، ترویج اسلام و توجه ملت‌ها به قرآن دانستند و فعالیت ملت یمن و دولت انصارالله را در دفاع از مردم غزه مصداق بارز جهاد فی ‌سبیل‌الله خواندند. آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار، ماه رجب را از با فضیلت‌ترین ایام سال خواندند و آحاد مردم و مومنان را به استفاده هرچه بیشتر از این نعمت بزرگ الهی و ادعیه خوش‌مضمون آن و توسل و انابه و استغفار توصیه کردند.رهبر انقلاب اسلامی امامت‌جمعه را جزو سخت‌ترین کارها دانستند؛ چراکه امام فریضه الهی نماز جمعه، هم باید به حضرت حق متوجه باشد و رضایت او را هدف قرار دهد و هم منافع مردم و رضایت آنان را در نظر بگیرد.

🔹ایشان توجه به مردم در فریضه نماز جمعه را نشانه‌ای از جایگاه اساسی مردم در اسلام و نقش بسیار برجسته آنان در حیات و تحرک اسلامی برشمردند و افزودند: نقش‌آفرینی و حق مردم در نظام اسلامی به ‌گونه‌ای است که به فرموده امیرمومنان(ع): اگر مردم نخواهند و نیایند، تکلیف از شخص صاحب حقی مانند ایشان هم ساقط است؛ اما اگر مردم خواستند، پذیرش مسئولیت بر او واجب می‌شود.

🔹رهبر انقلاب با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم درباره یاری کردن پیامبر(ص) افزودند: خداوند دست یاری مومنان را در ردیف نصرت و کمک خود به پیامبر بیان می‌کند و این نشان می‌دهد که هرکس در هر رتبه‌‌ای و درجه‌ای در انجام دادن وظایف به کمک مردم نیازمند است. ایشان با اشاره به وظایف متفاوت مسئولان و اشخاص موثر در جامعه برای جذب و به‌ صحنه ‌آوردن مردم، گفتند: حکمت الهی نماز جمعه، تامین اصل حضور مردم و ارتقا و گسترش این حضور است؛ به همین علت، امام‌جمعه موظف است در خطبه‌ها با نمازگزاران حرف بزند و به آنها فکر و راه و برنامه ارائه کند.

🔹آیت‌الله خامنه‌ای، موعظه در معنای وسیع این کلمه را محور اساسی خطبه‌های نماز دانستند و افزودند: موعظه فقط مختص مسائل معنوی و اخلاقی نیست بلکه زمینه‌های سیاسی و اجتماعی را هم شامل می‌شود.

🔹ایشان آگاه کردن مردم از «قضایای داخلی و جهانی، توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن و نیازها و واقعیات جامعه» را جزو الزامات محتوایی خطبه‌ها برشمردند و در بیان مصادیقی از موعظه‌های اجتماعی گفتند: ضرورت افزایش جمعیت و تقویت نیروی انسانی کشور، تبیین مساله ازدواج در سن مناسب و تشریح ضرورت پرهیز از اسراف حقیقتاً زیان‌آور در موارد متعدد ازجمله زمینه‌هایی است که نیاز به موعظه اجتماعی دارد.

🔹رهبر انقلاب مواعظ اخلاقی را هم بسیار ضروری و موجب لطافت روحی برشمردند و در جمع‌بندی این بخش از سخنان‌شان گفتند: هدف خطبه‌ها و موعظه‌های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی غنی‌سازی فکری مخاطبان است تا ذهن آنها درباره مسائل و راه‌حل‌های زندگی فردی و اجتماعی تقویت شود.

🔹رهبر انقلاب در ادامه‌ بیان الزامات خطبه‌های نماز جمعه، مساله «نیازسنجی و مخاطب‌شناسی» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: مخاطبان نمازجمعه طیفی از زن و مرد و پیر و جوان با سطح سواد و آگاهی مختلف هستند و هنر امام‌جمعه بیان مطالبی است که هر کدام از مخاطبان بتوانند از آن بهره خود را داشته باشند.

🔹ایشان با اشاره به قرار داشتن ذهن جوانان امروز در معرض انبوه ورودی‌ها و سخنان متفاوت، شناخت مسائل ذهنی آنان را لازمه پاسخگویی درست به نیازها دانستند و افزودند: برای نیازسنجی و شناخت صحیح ذهن مخاطب، معاشرت با مردم و مردمی بودن امام‌جمعه ضروری است.

🔹آیت‌الله خامنه‌ای، مطالعه و انس با قرآن و حدیث و کتاب‌های معارفی را ضرورتی مهم برای غنابخشی به خطبه‌های نماز جمعه و پاسخ صحیح به نیازهای مخاطبان خواندند و گفتند: یک ضرورت دیگر برای ایفای ماموریت مهم امامت جمعه، دلسوزی و محبت ورزیدن به مردم است. ایشان در تبیین ویژگی‌های بی‌نظیر مردم ایران به‌ عنوان مردمی عمیقاً دوست‌داشتنی، گفتند: مردم ما مردمی بسیار خوب و مومن هستند و حتی کسانی که به برخی ظواهر ملتزم عملی نیستند، دلشان با خدا و معانی و مفاهیم معنوی است؛ ضمن اینکه ملتزم نبودن در عمل به‌ نوعی در برخی رفتارهای همه ما وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × سه =